Ādažu novada iedzīvotāji valsts un pašvaldības pakalpojumus saņem ātrāk, ērtāk, izdevīgāk

03.12.2015.
Ādažu novada Valsts un pašvaldības vienotais klientu apkalpošanas centrs (VPVKAC) strādā jau trešo mēnesi, un novada iedzīvotāji labprāt izmanto priekšrocību pašvaldības un valsts pakalpojumus saņemt vienkopus  – ātrāk, ērtāk, izdevīgāk.

Kopš VPVKAC atvēršanas šī gada 1.oktobrī pēc valsts pārvaldes iestāžu pakalpojumiem VPVKAC Ādažos vērsušies 67 Ādažu novada iedzīvotāji, no tiem 54 gadījumos pakalpojums tika saņemt klātienē, savukārt 13 gadījumos – konsultācija tika saņemta telefoniski. Visbiežāk (41 pieprasījums) šajā laika periodā iedzīvotāji izmantoja Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras (VSAA) pakalpojumus.  Valsts ieņēmumu dienesta (VID) pakalpojumi pieprasīti 11 reižu.
VPVKAC klientu apkalpošanas speciāliste Kristīne Ludiņa palīdzējusi iedzīvotājiem nokārtot bērna piedzimšanas pabalstus, pabalstus invalīdiem, pabalstus sakarā ar personas nāvi. Tāpat tika pieņemtas gada ienākumu deklarācijas un sniegta palīdzība dzīvesvietas deklarēšanas jautājumos, nodrošināts atbalsts darbam ar Elektroniskās deklarēšanas sistēmu (EDS). Iedzīvotāji VPVKAC pieprasīja arī izziņas no Valsts zemes dienesta, kā arī saņēma atbalstu bezdarbnieka statusa noformēšanā. Šo mēnešu laikā ir izveidojusies lieliska sadarbība ar pārstāvētajām valsts iestādēm. Katra klienta lūgums tiek izskatīts individuāli, tiek meklēti risinājumi katrai situācijai. Uz klientu orientēta apkalpošana nodrošina, ka vajadzības gadījumā klientu centra speciālisti sazinās ar valsts iestādēm un pēc iespējas mēģina nodrošināt pakalpojuma iespējamību uz vietas – klientu centrā vai portālā www.latvija.lv. Savukārt, izmantojot e-pakalpojumus portālā www.latvija.lv, klients var sev nepieciešamos pakalpojumus saņemt ātrāk un izdevīgāk, 24 stundas diennaktī, nestāvot rindā un nebraucot uz noteikto valsts iestādi.
VPVKAC klientu apkalpošanas speciāliste Kristīne Ludiņa arī aicina lietot e-pakalpojumus www.latvija.lv: “E-pakalpojumu klāsts arvien palielinās un klienti uzdod vairāk jautājumus, kā tos var izmantot. Jāatzīst, ka pagaidām valda diezgan liela neuzticība e-pakalpojumam, jo tas nav “tverams kā papīrs”, taču tiklīdz klients saprot, ka tas ir lētāk, ātrāk un, patiesībā, elementāri, pārvar sevi un sāk lietot e-pakalpojumus.”
Ādažu novada domes priekšsēdētājs Māris Sprindžuks uzsver: „Par nepieciešamību izveidot Klientu apkalpošanas centru, lai iedzīvotājiem nodrošinātu pašvaldības pakalpojumus vienuviet, sākām domāt jau 2013.gadā. 2014.gada 3.februārī durvis vēra Ādažu novada Klientu apkalpošanas centrs. Iedzīvotāji novērtēja iespēju nokārtot sev vajadzīgas lietas Klientu apkalpošanas centrā, kā arī sāka interesēties par iespējām saņemt VSAA un VID pakalpojumus (visbiežāk iedzīvotāji vēlējās nokārtot bērna piedzimšanas pabalstu un iesniegt gada ienākumu deklarācijas). Tāpēc, kad Ministru kabinetā 2015.gada 26.maijā tika apstiprināti noteikumi Nr. 260 „Kārtība, kādā pašvaldībām 2015. gadā piešķir valsts budžeta dotāciju Valsts un pašvaldību vienoto klientu apkalpošanas centru izveidei reģionu un novadu nozīmes attīstības centros”, dome ar deputātu atbalstu nolēma piedalīties konkursā, paplašinot Ādažu novada Klientu apkalpošanas centra pakalpojumu klāstu un nodrošinot valsts pārvaldes 8 iestāžu (LAD, NVA, PMLP, UR, VID, VSAA, VZD, VDI) pakalpojumu saņemšanu novada iedzīvotājiem. Kā liecina statistiskie dati, iedzīvotājiem ir interese par VPVKAC Ādažos, kā arī ar katru dienu vairāk tiek izmantota iespēja, taupot savu laiku un resursus, pieteikt kādu no valsts pārvaldes iestāžu pakalpojumiem, nebraucot uz Rīgu, tepat uz vietas Ādažos. Uzskatu, ka šis projekts Ādažos sevi ir attaisnojis un aicinu novada iedzīvotājus ātrāk, ērtāk un izdevīgāk izmantot VPVKAC priekšrocības.”

Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs Kaspars Gerhards norāda: “Esmu gandarīts, ka Ādažu novada dome atsaukusies Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas iniciatīvai izveidot šādu uz klientu ērtībām orientētu centru. Līdz ar Valsts un pašvaldības vienotā klientu apkalpošanas centra atvēršanu Ādažos, valsts tuvinās iedzīvotājiem reģionos. Šāda Latvijas prakse ir paraugs daudzām Eiropas valstīm.”
Lai Ādažu novada iedzīvotājiem nodrošinātu iespēju vienkopus izmantot valsts un pašvaldības pakalpojumus, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija no valsts budžeta Ādažu novada domei piešķīrusi 9488,43 EUR, savukārt pašvaldība ieguldījusi līdzfinansējumu 3772,57 EUR apmērā. Kopējais finansējums tika izmantots, lai pielāgotu un aprīkotu telpas, iegādājoties jaunas mēbeles, rindu vadības sistēmu, datortehniku un displeju, kurā tiek demonstrēta aktuālā informācija novada iedzīvotājiem. Tāpat finansējums nepieciešams darba vietas uzturēšanai un darbinieka algošanai.
Valsts un pašvaldības vienotajā klientu apkalpošanas centrā Ādažos privātpersonas un uzņēmēji var saņemt Ādažu novada pašvaldības un astoņu valsts pārvaldes iestāžu noteiktos pakalpojumus. Novada iedzīvotāji var pieteikt noteiktus VSAA un VID pakalpojumus. Tāpat iedzīvotāji var saņemt informāciju par Nodarbinātības valsts aģentūras, Uzņēmumu reģistra, Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes, Valsts darba inspekcijas, VID, VSAA un Valsts zemes dienesta e-pakalpojumiem un palīdzību e-pakalpojumu lietošanā. 2016.gadā klientu apkalpošanas centrā varēs saņemt arī Lauku atbalsts dienesta noteiktus pakalpojumus.
Lai iedzīvotājiem padarītu ērtāku un pieejamāku publisko pakalpojumu saņemšanu, ministrija šogad līdz gada beigām pakāpeniski atvērs 66 Valsts un pašvaldības vienotos klientu apkalpošanas centrus visā Latvijā. Rīgas reģionā šogad darbu uzsāks 11 VPVKAC.
Vairāk informācijas par VPVKAC, to darba laiku un sniegto pakalpojumu apmēru iedzīvotāji var uzzināt pašvaldības mājaslapā https://old.adazi.lv/page/1233 vai valsts un pašvaldību pakalpojumu vienotajā portālā www.latvija.lv/pakalpojumucentri.

Informācijai:
Kristīne Ludiņa, Ādažu VPVKAC klientu apkalpošanas speciāliste
Tel.: 67997350, e-pasts: kristine.ludina@adazi.lv

Zane Onkele, VPVKAC komunikāciju konsultante
Tel.: 29556280, e-pasts: zane@ekomedia.lv