Ādažu novada dome uzsāk darbu pie izglītības sistēmas attīstības izpētes

29.05.2015.
Ādažu novadā, līdzīgi kā daudzos citos Pierīgas novados, novērojams patstāvīgs iedzīvotāju skaita pieaugums un arī turpmāko gadu tendence liecina, ka iedzīvotāju skaits varētu palielināties. To lielā mērā ietekmē bērnu dzimstības rādītāji. Šobrīd bērni vecumā līdz 16 gadu vecumam veido nedaudz vairāk kā 1/5 daļu no kopējā Ādažu novada iedzīvotāju skaita, kas uz 2015.gada sākumu bija 10627. Palielinoties bērnu skaitam pašvaldībā, palielinās arī pieprasījums pēc izglītības pakalpojumiem.
Ņemot vērā dzimstības rādītājus, iepriekšējo gadu laikā tika pieņemti vairāki lēmumi, lai pirmsskolas vecuma bērnus nodrošināšanu ar vietām pirmsskolas izglītības iestādēs, risinot rindu jautājumu un sekmējot vecāku atgriešanos darba tirgū. Domājot par to, ka arvien lielākam skaitam pirmsskolas vecuma bērniem pēc noteikta laika jāuzsāk skolas gaitas, Ādažu novadā sāk iezīmēties problēma saistībā ar apmācību vides pieejamību skolēniem. Ādažu vidusskola tika projektēta 1300 bērniem, 2014./2015.mācību gadā tajā mācības uzsāka 1136 skolēni un var prognozēt, ka to skaits turpmākos gadus palielināsies tik daudz, ka lielākās Latvijas lauku skolas telpas kļūs par mazu visiem gribētājiem.

Lai nodrošinātu visu plānoto pirmo klašu mācību uzsākšanu nākamajā mācību gadā, maijā no Ādažu vidusskolas telpām uz citu vietu tiks pārcelta Ādažu bibliotēka un lasītava. Arī turpmāko divu gadu laikā plānots veikt dažādus pasākumus, lai Ādažu vidusskola spētu nodrošināt mācību telpas visiem skolēniem. Tomēr, lai izglītības pakalpojumi joprojām būtu kvalitatīvi un Ādažu novadā skolas gaitas varētu uzsākt ikviens tās mazais iedzīvotājs, 2018./2019.mācību gada sākumā novadā darbu būtu jāuzsāk jaunai izglītības iestādei.
Lai precīzāk izvērtētu, kādai un kurā vietā būtu jābūt jaunajai skolai, aprīlī tika uzākts darbs pie jaunās izglītības iestādes būvniecības Ādažu novadā tehniski – sociāli – ekonomiskā pamatojuma (TEP) izstrādes. TEP tiks veikts 4 mēnešus un to laikā tiks veikts esošās situācijas raksturojums, izvērtēts piemērotākais izglītības iestādes statuss, noteiktas vismaz trīs alternatīvas izglītības attīstībai Ādažu novadā, veikts visu alternatīvu ietekmes aspektu izvērtējums, izstrādāta izmaksu un efektivitātes analīze vispiemērotākajai alternatīvai, kā arī izstrādāts rīcības plāns jaunas izglītības iestādes būvniecībai.
Izglītības attīstības plānošana ir katras pašvaldības darba kārtībā, tāpēc, lai sekmētu līdzsvarotu pakalpojumu pārklājumu lielākā teritorijā un pakalpojumu saņēmējiem sniegtu informāciju par tām priekšrocībām, kas ir atrodamas konkrētajā novadā, būtu jāņem vērā arī tuvāko kaimiņu plāni izglītības attīstībai. Lielākā daļa skolēnu, kas mācās Ādažu vidusskolā, bet nav deklarēti Ādažu novadā, dzīvo Carnikavas novadā. Viens no iemesliem šādai situācijai ir tas, ka Carnikavas novadā šobrīd netiek piedāvāts apgūt vidējo izglītību. Tomēr, ņemot vērā to, ka Carnikavas novada dome tuvākajā nākotnē plāno atvērt arī vidusskolu, lai izvērtētu abu novadu izglītības sistēmu esošo un potenciālo mijiedarbību, Ādažu novada dome sadarbībā ar Carnikavas novada domi nolēma veikt kopīgu pētījumu par vienotas izglītības sistēmas attīstības iespēju izvērtējumu. Arī šis darbs tika uzsākts aprīlī un tiks veikts 4 mēnešu garumā. Pētījuma ietvaros tiks analizēts, kā varētu attīstīties izglītības sistēma gan Ādažu, gan Carnikavas novados – kāda nākotnē varētu būt izglītības specializācija katrā no novadiem. Pētījuma laikā tiks ne tikai sekmēta sadarbība starp abām pašvaldībām un to izglītības iestādēm, bet arī izanalizēti un izstrādāti vienotas izglītības sistēmas attīstības modeļa darbības plāni.

Ādažu novada domes, Ādažu vidusskolas, Carnikava novada domes un Carnikavas izglītības iestāžu pārstāvji tiekas ar konsultantu, kas izstrādās pētījumu par vienotās izglītības sistēmas attīstības iespējām
Kā TEP, tā arī pētījuma rezultāti tiks izmantoti Ādažu novada domes turpmāko lēmumu pieņemšanai saistībā ar izglītības sistēmas attīstību Ādažu novadā.